Από τη βιβλιονέτ:
http://www.biblionet.gr/book/213909/%CE%9B%CF%85%CE%B4%CE%AC%CE%BA%CE%B7,_%CE%86%CE%BD%CE%BD%CE%B1/%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B6%CE%B7%CF%84%CF%8E%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%82_%CF%84%CE%BF_%CF%87%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF_%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%AC%CE%B4%CE%B5%CE%B9%CE%B3%CE%BC%CE%B1Αναζητώντας το χαμένο παράδειγμα
Επιτόπια έρευνα, κατανόηση, ερμηνεία
Άννα Λυδάκη
Εκδόσεις Παπαζήση, 2016
637 σελ.
ISBN 978-960-02-3274-5, [Κυκλοφορεί - Εκκρεμής εγγραφή]
Τιμή € 29,68
Περιγραφή:Στα πορίσματα των κοινωνικών επιστημών παρουσιάζεται ένας τρόπος θέασης του κόσμου, μια κοσμοαντίληψη. Ο τρόπος αυτός σχεδόν πάντα είναι ανθρωποκεντρικός και τις περισσότερες φορές βασισμένος στη δυτική σκέψη, που διαχωρίζει το υποκείμενο από το αντικείμενο, την κοινωνία από τη φύση, τη λογική από το ένστικτο, τον παρατηρητή από το παρατηρούμενο.
Με την απόσπαση του ανθρώπου από τη φύση προόδευσαν οι επιστήμες και αναπτύχθηκε η τεχνολογία. Όμως, η διάκριση και η αντικειμενοποίηση όλων των άλλων όντων οδήγησαν στην απώλεια του κοσμικού δέους, που διακατείχε τον άνθρωπο. Πεπεισμένος ότι απέβαλε διά παντός το βιολογικό υπόβαθρό του διαπράττει ύβριν ενάντια στη φύση, αγνοώντας τη "φωνή" της, που σήμερα υψώνεται και δεν μπορούμε παρά να την ακούσουμε. Το επιστημονικό Παράδειγμα που διαχώριζε τον άνθρωπο από τον κόσμο και τον έθετε ως σκεπτόμενο ον απέναντι στο αντικείμενο της παρατήρησής του, φαίνεται πως έφθασε στα όριά του.
Το "νέο" Παράδειγμα απαιτεί μια μη ανθρωποκεντρική θεώρηση, καθώς διαπιστώνεται πως ανθρώπινα και μη ανθρώπινα όντα, πολιτισμός και φύση, κοινωνία και ύλη συνυφαίνονται και συνδέονται με τρόπους απρόσμενους που απαιτούν ερμηνεία και κατανόηση. Αυτό το "νέο", μη ανθρωποκεντρικό μοντέλο έρευνας, που συνίσταται στον συνδυασμό, τη μείξη και την ποικιλία των μεθόδων και των τεχνικών που οφείλει να χρησιμοποιεί ένας επιστήμονας για τη μελέτη ανθρώπων-εντός-του-περιβάλλοντος, εξετάζεται στο παρόν βιβλίο.
Οι νέες θεωρητικές παραδοχές τοποθετούν ξανά τον άνθρωπο ανάμεσα στα άλλα όντα. Οι κοινωνικές επιστήμες εξετάζουν πλέον την αλληλεξάρτηση μεταξύ ανθρώπων, ζώων και φυσικού κόσμου και ερμηνεύουν τον πολιτισμό σε σχέση με το περιβάλλον και τα μη ανθρώπινα όντα, χρησιμοποιώντας μεθόδους που χαρακτηρίζονται από ελευθερία σκέψης και πλουραλισμό και βασίζονται -όχι μόνο στον ορθολογισμό- αλλά και στο συναίσθημα, στη διαίσθηση και στην ενόραση.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ
Από τη θετικιστική κοινωνιολογία στην ερμηνευτική - αναστοχαστική, στη δημόσια και στην παγκόσμια
Η κοινωνική έρευνα: γεωμετρία ή ποίηση;
Η ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΑ
Η εθνογραφική έρευνα
Κοινωνίες στον σύγχρονο κόσμο
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΞΑΓΩΓΗ ΜΙΑΣ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ
In situ
Διάλογοι
Η ανάλυση και η ερμηνεία
Ο αναστοχασμός
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Η ανάλυση περιεχομένου και οι ερμηνευτικές προσεγγίσεις του λόγου
Τεκμήρια ζωής: Γράμματα από την Αμερική
Η νοσταλγία στην ελληνική λογοτεχνία
Οι Καλόγεροι του Γεωργίου Βιζυηνού: Μελέτημα ενός λογοτέχνη ή λογοτεχνική μαρτυρία;
Τσούπρες, βασιλοπούλες, μάγισσες... Η γυναίκα στα Παραμύθια του λαού μας
Άγιος Φεβρουάριος. Το "ποτέ πια" στους στίχους του ποιητή Μάνου Ελευθερίου
Φλόγες του έρωτα
Ο ΥΛΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι τόποι και τα πράγματα
Οι μη τόποι
Λαογραφία ενός κεντρικού δρόμου: Σόλωνος και τα πέριξ
Η εκκλησιαστική τέχνη στο Ιερό Κοινόβιο του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου στην Ορμύλια Χαλκιδικής. Μια επιτόπια ποιοτική έρευνα
Η ΕΙΚΟΝΑ
Η χρήση της εικόνας στην κοινωνική έρευνα
Ο Νανούκ του Βορρά: το πρώτο εθνογραφικό φιλμ
Κι αν βγω απ' αυτή τη φυλακή... - Διαδικασίες αποδόμησης εαυτού στο φιλμ "Τελευταία έξοδος: Ρίτα Χέιγουορθ"
Liam: ένα εφτάχρονο αγόρι στη Μεγάλη Κρίση
ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Πέρα από τη Σκύλλα και τη Χάρυβδη. Αναζητώντας το χαμένο Παράδειγμα
Μύθοι ζώων. Ο άνθρωπος και τα άλλα ζώα στον μύθο και στην επιστήμη
Η Λιοτήρω, τα δάκρυα του ελαφιού και άλλες ιστορίες
Πουλιά, άγγελοι και νεράιδες στη λαϊκή λογοτεχνία και σε έθιμα της Καρπάθου
Οι Άγιοι των μεγάλων ημερών. Επτανησιακές λατρευτικές εκδηλώσεις
Η γιορτή και ο χορός στον καιρό των Τσιγγάνων
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΩΝ