χορτοφαγία: στάση ζωής



Αποστολέας Θέμα: Αλάτι στη βίγκαν διατροφή  (Αναγνώστηκε 1376 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος foxy vegan

  • Διαχειρίστρια
  • Addicted
  • *****
  • Μηνύματα: 8565
  • Φύλο: Γυναίκα
    • Ανθρωποι-Ζωα-Περιβαλλον: Ειμαστε ΕΝΑ
Αλάτι στη βίγκαν διατροφή
« στις: Απρίλιος 28, 2008, 08:26:18 μμ »
Αλάτι

Έχει αποδειχθεί πως η vegan διατροφή είναι χαρακτηριστικά χαμηλή σε κορεσμένα λίπη, και υψηλή σε ωφέλιμες ίνες και ελεύθερη από την επιβλαβή χοληστερόλη. Αλλά στη περίπτωση του αλατιού , ενός πολύ βλαβερού μετάλλου όταν λαμβάνεται σε μεγάλες ποσότητες, ποια είναι η αλήθεια;

Το αλάτι (χλωριούχο νάτριο), έχει υπάρξει το αντικείμενο πολλών ερευνών που άπτονται και της vegan διατροφής. Το 1987, αναλύθηκε η διατροφή 22 Βρετανών vegans και μετρήθηκαν τα ποσοστά χλωριούχου νατρίου σε σχέση με αυτά των παμφάγων.

Βρέθηκε ότι η ομάδα των vegans είχε μέση κατανάλωση 2.3 γρ. νατρίου και 3.3 γρ. χλωρίου, χαμηλότερη από αυτή των παμφάγων που είχαν 2.8 γρ. νατρίου και 4.5 γρ χλωρίου. Σε μελέτη σχετικά με τους vegans της Σουηδίας το 1981, η πρόσληψη νατρίου ήταν 2.2 γρ. Το 1991 το Υπουργείο Υγείας της Μ. Βρετανίας πρότεινε ως μέγιστη πρόσληψη  1.6 γρ. νατρίου κάθε ημέρα (λιγότερο για τα βρέφη και τα παιδιά) και 2.5 χλωρίου. Αυτό σημαίνει περίπου 4 γρ. – ένα μικρό κουταλάκι - αλατιού κάθε ημέρα, για κάθε άνθρωπο. Μία αναφορά της COMA πάνω στη διατροφή υπολόγισε ότι η μέση κατανάλωση αλατιού στη Μ. Βρετανία ήταν περίπου 9 γρ. τη μέρα, και πρότεινε τη μείωση τουλάχιστον σε 6 γρ, με την ανάλογη μείωση για τα παιδιά.

Είναι πολύ εύκολο να πάρουμε όλο το αλάτι που χρειαζόμαστε από τις τροφές που καταναλώνουμε χωρίς να το προσθέσουμε στο φαγητό μας ή στο μαγείρεμα. Υπάρχουν σημαντικά στοιχεία που δείχνουν πως η υψηλή κατανάλωση νατρίου μπορεί να οδηγήσει σε υπέρταση (υψηλή πίεση αίματος), που είναι παράγοντας κινδύνου για τα εγκεφαλικά και τις καρδιακές παθήσεις. Η διατροφή που είναι υψηλή σε αλάτι ενισχύει τον κίνδυνο οστεοπόρωσης, καθώς η μεγάλη ποσότητα αλατιού προκαλεί την αποβολή του ασβεστίου μέσω των ούρων. Η Βρετανική Εθνική Συμβουλευτική Επιτροπή για την Διατροφική Εκπαίδευση (National Advisory Committee On Nutrition Education) έχει δηλώσει πως αν τα επίπεδα αλατιού μειώνονταν σε 3 γρ. την ημέρα θα παρατηρούνταν σημαντική μείωση των θανάτων που προκαλούνται από υπέρταση και καρδιακές παθήσεις.

Τι μπορούν να κάνουν οι vegans για να μειώσουν το αλάτι που καταναλώνουν; Μπορεί να είναι χρήσιμο να αρχίσετε να υπολογίζετε πόσο αλάτι καταναλώνετε στην πραγματικότητα. Μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα Losalt (www.losalt.com) και να υπολογίσετε τις ποσότητες, ωστόσο η ιστοσελίδα δεν απευθύνεται αποκλειστικά σε vegans. Ένα πολύ ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτή την ιστοσελίδα είναι πως η κέτσαπ και οι σάλτσες περιέχουν περισσότερο αλάτι από ότι το νερό του Βόρειου Ατλαντικού! Εναλλακτικά, μπορείτε να διαβάσετε βιβλία σχετικά με τις ποσότητες νατρίου στα τρόφιμα. Προφανώς μερικά τρόφιμα αναγράφουν τις ποσότητες στις ετικέτες τους, αλλά μην ξεγελιέστε ότι τα βιολογικά επεξεργασμένα τρόφιμα έχουν λιγότερο αλάτι. Πολύ συχνά τα βιολογικές σάλτσες και λαχανικά που είναι σε κονσέρβες ή σε μπουκάλια έχουν όσο αλάτι και τα συμβατικά.
Αν μετά από μερικές εβδομάδες καταγραφής της κατανάλωσης αλατιού, βρείτε πως λαμβάνετε από 3-5 γρ/ημέρα, τότε μπορείτε να είστε ήσυχοι αλλά αν είναι υψηλότερες οι ποσότητες πρέπει να τις μειώσετε ώστε να προστατεύσετε μακροπρόθεσμα την υγεία σας.

Συμβουλές για τη μείωση κατανάλωσης νατρίου:
1. Οι γευστικοί σας κάλυκες θα προσαρμοστούν αν μειώσετε το αλάτι από τη διατροφή σας σταδιακά. Μετά από 1-2 εβδομάδες θα μπορέσετε να αφαιρέσετε το αλάτι από το τραπέζι σας ... και από την κουζίνα σας.
2. Αν πρέπει οπωσδήποτε να προσθέσετε αλάτι στις συνταγές σας ή στα γεύματα, δοκιμάστε να αγοράσετε ένα προϊόν με χαμηλό νάτριο όπως το Losalt.
3. Δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε χυμό λεμονιού, φρέσκα ή αποξηραμένα μπαχαρικά για να δώσετε γεύση στο φαγητό σας αντί για αλάτι.
4. Τα λαχανικά έχουν πολύ καλύτερη γεύση όταν είναι μαγειρεμένα χωρίς αλάτι, γιατί το αλάτι καταστρέφει το περιεχόμενο των βιταμινών που περιέχουν.
5. Οι σάλτσες του εμπορίου έχουν συνήθως πολύ αλάτι, ακόμη και οι βιολογικές, γι’ αυτό προσπαθήστε να χρησιμοποιείτε καυτερές σάλτσες στα γεύματα και τη μαγειρική, γιατί θα βάζετε μικρότερες ποσότητες.
6. Χρησιμοποιήστε μη επεξεργασμένη βρώμη, δημητριακά και αποξηραμένα φρούτα για να φτιάξετε το δικό σας μούσλι που δεν θα έχει αλάτι και παραλείψτε τους ξηρούς καρπούς προκειμένου  να μειώσετε τα επίπεδα αλατιού. Η φυσική μη επεξεργασμένη βρώμη περιέχει πολύ λιγότερο αλάτι από αυτήν που βρίσκεται στα δημητριακά για πρωινό στο σούπερ μάρκετ και έχουν την ίδια νόστιμη γεύση.
7. Το vegan τυρί, το τόφου και το χούμους καταναλώνονται τακτικά από τους vegans, αλλά έχουν πολύ αλάτι και γι’ αυτό πρέπει να τρώγονται με μέτρο.
8. Πάντα προτιμάτε προϊόντα με χαμηλό νάτριο όταν π.χ. αποφασίζετε ποια πατατάκια να διαλέξετε (αλλά ελέγξτε αν είναι βίγκαν πρώτα).

Μετάφραση από Vegan Society UK: http://www.vegansociety.com/html/food/nutrition/salt.php

 
Σεξισμός=Ρατσισμός=Σπισισμός
No one is free when others are oppressed.

Αποσυνδεδεμένος antismoke

  • Sr. Member
  • ****
  • Μηνύματα: 435
  • Φύλο: Γυναίκα
Απ: Αλάτι στη βίγκαν διατροφή
« Απάντηση #1 στις: Απρίλιος 28, 2008, 08:51:12 μμ »
Υπάρχει και το αλάτι με βότανα, που έχει λιγότερη περιεκτικότητα σε νάτριο. Είναι λίγο παράξενο μέχρι να το συνηθήσεις, αλλά αξίζει τον κόπο. Λόγω του ότι μυρίζει βότανα και είναι και πράσινο, εγώ το χρησιμοποιώ σε λαχανικά, σούπες και στα ζυμαρικά που δεν μου πάει π.χ. βάζω το γκρίζο αραφινάριστο ανεπεξέργαστο, που είναι πιο υγιεινό από το συμβατικό αλάτι.

Αποσυνδεδεμένος psyhunterson

  • Addicted
  • ******
  • Μηνύματα: 2140
  • human mind is a parachute.It works when it is open
Απ: Αλάτι στη βίγκαν διατροφή
« Απάντηση #2 στις: Απρίλιος 28, 2008, 10:04:17 μμ »
πωπωωω. Ευχαριστώ Φόξυ!!! Ήξερα οτι το αλάτι είναι βλαβερό (ειδικά αυτό το λευκό επιτραπέζιο) αλλά εδώ τα λέει πολύ οργανωμένα. Κάποτε και γω ήμουν πολύ εθισμένος στο αλάτι και αν δεν έβαζα από πάνω, όλα μου φαινόντουσαν ανάλατα. Από τη στιγμή που αποφάσισα να το κόψω, κατάλαβα οτι πλέον προσαρμόστηκε η γεύση μου. ΑΝ μου ξεφύγει λίγο στο φαγητό, το νιώθω τόσο έντονο που θέλω να το πετάξω! Όσο για τις σαλάτες, πλέον αν έχουν μέσα αλάτι τις νιώθω πολυ βαριές και δεν μπορώ να τις φάω! Γενικά βάζω μυρωδικά και μπόλικο ωμό κρεμμυδάκι (φρέσκο ή ξερό) που έχουν αλάτι στη φυσική τους μορφή και το απορροφά ο οργανισμός στο βαθμό που το χρειάζεται για να ωφεληθεί και όχι να βλαφθεί. 

Πάντως, να μαγειρέψεις χωρίς να αλατίσεις το νερό δεν παίζει, γιατί η γεύση είναι τελείως διαφορετική. Έχουμε εθιστεί στο αλάτι και συνδυάζουμε τα φαγητά με συγκεκριμένες γεύσεις. Το αλλιώτικο μας φαίνεται και άγευστο. Γι'αυτό οι ωμοφάγοι έχουν  πολύ ισχυρό ατού σ'αυτό, γιατί δεν μαγειρεύουν άρα δεν χρειάζεται να ρίχνουν αλάτι. Προσωπικά, βάζω μόνο στο νερό που βράζει το φαγητό, όταν θυμηθώ και μαγειρέψω, και συνήθως είναι αλάτι με 3 φορές λιγότερο νάτριο (για διαβητικούς). Λέει, "υποκατάστατο άλατος" της Fytro.
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΟ ΕΠΙΜΟΝΗ ΨΕΥΔΑΙΣΘΗΣΗ...     Άλμπερτ Αϊνστάϊν

 

Copyright © χορτοφαγία: στάση ζωής
Contact